Rejser & Internationalt Program

– AT REJSE ER AT SØGE UD FOR AT FINDE HJEM

Vi rejser ud i verden og lærer om forholdene forskellige steder i Danmark, Europa og Verden. Det kan være globale forandringer eller kulturforskelle, der er formålet med rejsen, men vi sørger altid for at komme tæt på menneskene, få nye kammerater og opsøge det, der hjælper os til at forstå verden og os selv bedre for hver gang.

Når vi rejser, bryder vi ud af vores hverdagsrutiner, vi kridter skoene og stiller os på tæer for at få det hele med. Vi inspireres, undres, opsøger forskelligheden og trækker os, når grænsen er nået.

Når vi rejser for at lære, er det for at skabe en ny dyb forståelse – ikke kun det overfladiske f.eks. mad, dufte, tøj eller sprog. De skal selvfølgelig nydes, men rejsen kan fortælle os om så meget mere: Attituder om beskedenhed, kønsroller, etik, livsindstillinger, kultur, fattigdom, politik mm.

Det er, når vi kommer ud af vores komfortzone og tør begive os på eventyr, at vi ser forandringerne snige sig ind på os. Det er i mødet med alverdens oplevelser, at vi mærker, hvor vi selv er.

Når du træder et skridt frem, kommer du dybere ind

Vi mener, at jo mere læringsprocessen er direkte kombineret med virkeligheden, jo mere engageret bliver du, jo mere lærer du og jo mere forstår du.

Forberedelse af en vellykket lektion i skolen, eller forberedelse og gennemførelse af en vellykket rejseplan, afhænger af, om emnet er forståeligt og giver mening for eleverne. At udføre opgaver før og især under rejsen motiverer eleverne, fordi de er midt i en oplevet virkelighed, og det får dem til at gøre deres bedste for at udføre opgaven på højeste niveau.

Derfor lærer vi om rejselandet allerede inden vi tager afsted – om historien, samfundet og kulturen. Vi bliver nysgerrige for at vide mere, og vækker derved den drivkraft, der skal få os til at træde et skridt frem for at undersøge mere, forstå mere og lære mere.

Trelde Næs

En anderledes skolerejse ude i naturen ved Trelde Næs, hvor vi slog lejr på en shelterplads. Vi samlede brænde i skoven, lavede mad over bål, hentede vand, mødte vores indre urkvinde og vildmand, gearede ned og blev opmærksomme på skovens lyde og så hinanden i øjnene.

Vi rappellede fra 16 meter og overvandt frygten for højder. Vi blev udfordret af en stærk blæst  og en stille men tæt regn – men vi bevarede glimtet i øjnene og det gode humør. Vi fik en sejr sammen.

Og efter nogle døgn i den rå natur og alle parader var faldet og lungerne var fyldt til bristepunktet med ny energi, sluttede vi turen af i wellness, når vi nød et velfortjent bad, en svømmetur og saunagus.

Gudenåen

En rejse på Gudenåen er helt særlig. At sejle i kano og opleve naturen snige sig helt ind på os, når vi måtte bukke os for at undvige trækroner, der bøjede sig ud over åen og små tunneller dannede passager til næste strækning. At opleve solens stråler varme vores kinder og høre fuglene pippe alt imens vi holdt kursen og humøret oppe. Grin og latter, når nogen sejlede direkte ind i sivene eller opmuntring, når andre faldt i vandet og skulle manøvre sig tilbage i kanoen. Aftener ved lejrbålet og nætter hvor uglen tuder i det fjerne…

men det er også vabler på hænderne og ømme baller efter en lang dag i førersædet og afsavn fra skærmtid og den varme bløde seng derhjemme. Det er udfordringer og given sig hen – også til det uvisse. Det er at tage sig sammen og overkomme og det er at styrke fællesskabet.

Hjarnø

En udfordrende skoletur til Hjarnø i Horsens Fjord, hvor vi blandt andet slagtede et uldsvin, klargjorde den og tilberedte den sammen med frugt og grønt, som vi høstede på øen. Vi skabte en fantastisk festmiddag, som smagte mere eller mindre godt alt efter hvor meget vi hver især var påvirket af at have været helt tæt på processen fra jord til bord.

Vi plukkede æbler og lavede en frisk æblesaft, bagte boller og fik en fornemmelse af, hvor maden kommer fra, inden den lander i hos købmanden.

At komme tæt på naturens gang, var en øjenåbner, men mødet med lokalbefolkningen var også en oplevelse for livet. At opvokse på en ø er helt specielt. At alle kender alle og ingen låser deres hoveddør eller de lader nøglen sidde i bilen, fordi så ved man altid, hvor den er, er andre sider af livet, som man ikke nødvendigvis oplever, hvis man altså ikke bestemmer sig for det vil man undersøge nærmere. Det gælder om, at turde træne et skridt frem imod det ukendte og lade nysgerrigheden råde.

 

Portugal

Studierejse til Portugal – Lissabon. Vi havde en fantastisk rejse, hvor vi både oplevede turistattraktioner, men også besøgte de lokale portugisere. Vi sejlede ud fra havnen og på det store Atlanterhav oplevede, hvordan delfinerne fulgte vores sejlbåd. På land prøvede vi at køre i sporvogn og lave portugisisk mad med de lokale. Vi tilberedte grillet fisk i flere afskygninger og det er som om den gode smag træder tydeligere frem under åben himmel og når solen skinner på vores næser. Lokalbefolkningen er meget imødekommende og venlige og området osede af historie og fortællinger fra mauernes (arabernes) tid. At udforske disse gamle, charmerende fiskerlandsbyer langs kysten er en helt særligt. De typisk sydeuropæiske smalle gader, hvor husene er hvidkalkede og brydet med eksotisk arkitektur.

Spanien

Studierejse til Spanien – Murcia ved Alicante. Vi havde på det tidspunkt to studerende, der begge kom fra det skønne område ved Murcia. Med lokale guider oplevede vi området, både med gode besøg hos forskellige familier og udfordrede os med adskillelige former for vandsport og kampsport. Vi fik smagt en rigtig paella og nydt den skønne sol. Vi prøvede at bo langt oppe i bjergene, hvor vi også fik mulighed for at lave vores egen gedeost.

Grækenland

En gruppe elever og lærere drog til Athen i Grækenland, hvor vi var frivillige på City Plaza. Et hjem for flygtningebørn og voksne fra hovedsagligt Syrien, Kurdistan og Afghanistan. Vi lavede forskellige aktiviteter sammen, spiste sammen og andre fællesaktioner. Desuden var vi på rundvisning i Athen og opleve millionbyen på tæt hold. En meget lærerig oplevelse.

“Rejser er drømmen om forandring”

– Troels Kløvedal

USA

Studierejse til USA – Michigan og Chicago, hvor vi boede på en højskole og besøgte et “Soup Kitchen”, der deler mad og tøj ud til de hjemløse. Vi deltog i en gospel-gudstjeneste og talte med krigsveteraner. Vi udforskede down-town Chicago både over og under jorden. Vi blev meget klogere på både forsiden og bagsiden af “Den Amerikanske Drøm”.

Malawi

Studierejse til Malawi – Chillangoma og Amalika, hvor vi boede på lærerseminarier og deltog i fællesarrangementer med de studerende. Vi sang, dyrkede sport og spiste sammen og vi boede lige dør om dør. Vand hentede vi i brønden og fra den ene dag til den anden drejede vores samtaler sig om noget helt andet, end vi var vant til hjemmefra. Nu var vi optaget af, om der var mere vand, så vi kunne børste tænder eller om nogen måtte af sted til brønden, om vi havde flere batterier til pandelampen, så vi var bedret på mørkets frembrud præcist kl. 18.00 eller hvordan vores maver fungerede.

I lokalområdet arrangerede vi en sportsdag for 800 børn. Mange kom langvejs fra på bare tæer for at være med. Det var en meget overvældende oplevelse – en fantastisk dag.

Vi byggede et toilet og en legeplads på en lokal landsbyskole. Vi lavede mad over åben ild og vi oplevede, hvordan hverdagens bassale gøremål var omdrejningspunktet i alles liv. Sidst på rejsen kom vi helt tæt på savannens vilde dyr, da vi begav os på safaritur i åben jeep.

Tyrkiet

En times kørsel syd for Marmaris i fiskerlandsbyen Selimiye, boede de elever og lærere, der var på studierejse til Tyrkiet. Hovedformålet med turen var at komme tæt på den lokale befolkning, hvilket lykkedes rigtig godt.

Vi fik undervisning i den lokale skole, fik nye tyrkiske venner, besøgte en tyrkisk familie i bjergene, bagte kager sammen med den lokale bager, samlede affald på stranden og i byen sammen med de lokale skraldemænd samt børn og voksne fra landsbyen. Drengene og mændene var hos barber og i den lokale moské lærte vi at vende ansigtet mod Mekka og respektere opdelingen af mænd og kvinder. En meget virkelighedsnær og autentisk oplevelse.